Niet verplicht in Nederland en België
Voorwaardelijk verplicht in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland
Vooral nuttig op sneeuw en ijs
Over winterbanden bestaat veel onduidelijkheid. Wat is het verschil met zomerbanden? Zijn ze verplicht? Welke regels gelden in het buitenland? Op deze vragen vind je in dit artikel antwoord.
Wat is een winterband?
Een winterband is een band die speciaal is gemaakt om goed te presteren op een weg die bedekt is met sneeuw of ijs. Dat betekent dat je met een winterband op een gladde ondergrond meer grip hebt dan met een zomerband. Een winterband kun je herkennen aan het symbool van een sneeuwvlokje op de band. Ook staat er vaak M + S maar dat maakt een band nog geen winterband, het gaat om het sneeuwvlokje.
Regels voor winterbanden in het buitenland
In Nederland is het rijden met winterbanden in de winter niet verplicht maar in andere landen in Europa is dat vaak wel het geval. Hieronder vind je een overzicht.
Winterbanden in Duitsland
In Duitsland ben je verplicht om je auto aan te passen aan de (winterse) omstandigheden. Dat betekent dat je in winterse omstandigheden winterbanden nodig hebt maar bijvoorbeeld ook ruitensproeimiddel met antivries.
De aanpassingsplicht betekent dat je in de winter in Duitsland ook mag rijden op zomerbanden. Als het weer maar goed genoeg is. Wordt het glad, dan moet je je aanpassen. Op een overtreding staat €60 tot €80 boete. Betrokkenheid bij een ongeluk op zomerbanden in winterse omstandigheden (ook buiten de eigen schuld om) kan leiden tot aansprakelijkheid. Ook de verzekering kan dan moeilijk gaan doen. De regels gelden voor zowel Duitse als buitenlandse auto’s.
Vanaf 1 januari 2018 moeten winterbanden in Duitsland een sneeuwsymbool hebben, alleen het M+S symbool is niet meer voldoende. Dit geldt voor winterbanden gekocht na 1/1/2018. Voor oudere banden geldt een overgangsregeling tot september 2024.
Conclusie: Als je niet weet wat voor weer het wordt (en dat weet je niet als je op wintersport gaat) kun je het beste winterbanden monteren. Even een dagje heen en weer kan op zomerbanden als je weet dat het droog blijft. Er geldt een minimumprofiel van 4mm.
Winterbanden in Oostenrijk
Van 1 november t/m 15 april geldt er in Oostenrijk een verplichte winteruitrusting voor je auto afhankelijk van de weersomstandigheden. Geen absolute verplichting dus om winterbanden te monteren maar als het weer winters wordt (sneeuw, natte sneeuw of ijzel), moet de uitrusting van je auto hierop zijn aangepast.
Dat betekent dat je auto vier winterbanden moet hebben of zomerbanden met sneeuwkettingen om twee aandrijfwielen. Omdat je alleen sneeuwkettingen mag gebruiken als de weg helemaal met sneeuw of ijs is bedekt, komt het er op neer dat je winterbanden nodig hebt.
De regels gelden voor Oostenrijkse én buitenlandse auto’s. Voor winterbanden geldt een minimumprofiel van 4mm (5mm voor diagonaalbanden).
Een overtreding kost €40 en als je betrokken raakt bij een ongeval kan dat oplopen tot €5000. Ook kan je auto in beslag worden genomen als je niet kunt voldoen aan de eis om je auto in winteruitrusting te brengen.
In Oostenrijk is het verder verplicht om sneeuwkettingen bij je te hebben. Let er op dat deze sneeuwkettingen de juiste maat hebben!
Conclusie: Wie in de winter met de auto naar Oostenrijk gaat, doet dat op winterbanden.
Winterbanden in Zwitserland
In Zwitserland geldt geen absolute plicht voor het rijden op winterbanden in de winter. Wel ben je in overtreding als je het verkeer hindert op een weg met sneeuw of ijs als je zelf zomerbanden hebt. Ook ben je deels aansprakelijk bij betrokkenheid bij een ongeval onder winterse omstandigheden als je zelf op zomerbanden rijdt.
Conclusie: Winterbanden zijn ’s winters aan te bevelen.
Winterbanden in Frankrijk
Op bergwegen kunnen winterbanden verplicht zijn. Dit wordt aangegeven met borden. Ook kunnen sneeuwkettingen hier verplicht zijn.
Conclusie: Als je buiten de snelweg komt is het aan te raden om winterbanden te gebruiken.
Winterbanden in Italië
Op bepaalde wegen kunnen bij bepaalde weersomstandigheden winterbanden verplicht zijn. In het Aosta-dal geldt deze verplichting van 15 oktober t/m 15 april.
Conclusie: Wintersporters monteren winterbanden.
Winterbanden in België
In België zijn winterbanden niet verplicht. In de Ardennen kunnen ze hun nut echter wel bewijzen.
Winterbanden in Luxemburg
In Luxemburg geldt voor winterbanden inmiddels een soortgelijke regeling als in Duitsland: als het weer het verlangt, heb je winterbanden nodig. Dat betekent dat je bij winterse omstandigheden winterbanden moet hebben.
Scandinavië
De Scandinavische landen hebben niet veel regels voor winterbanden. In Denemarken en Noorwegen is er geen verplichting, en in Zweden geldt van 1 december tot 1 april een verplichting voor Zweedse auto’s.
De eigenschappen van winterbanden
Voor een band zijn er drie belangrijke eigenschappen: rolweerstand, slijtvastheid en remweg. Deze eigenschappen zijn afhankelijk van het gebruikte materiaal (rubber) en van het profiel.
Als een fabrikant één van de eigenschappen wil verbeteren, gaat dat ten koste van de andere twee. Door andere materialen te gebruiken kan een fabrikant “schuiven” met deze prestaties. Door zachter materiaal te gebruiken voor winterbanden, verbeteren de prestaties van deze banden in winterse omstandigheden.
De buitentemperatuur heeft een grote invloed op de prestaties en de eigenschappen van een band. Als het kouder is, wordt een band harder en veranderen de prestaties van de band.
Daarom wordt door fabrikanten, consumenteninstellingen en sommige overheden geadviseerd om bij een buitentemperatuur die lager is dan 7°C, te rijden met winterbanden.
Bij hogere temperaturen zijn winterbanden minder effectief. Ze slijten sneller en de remweg wordt langer.
Een winterband wordt als zodanig erkend als er een symbool van een sneeuwvlokje op staat. Ook staan er vaak de letters M+S op. Deze staan voor modder en sneeuw (Mudd and Snow). Volgens de ANWB is M+S echter niet voldoende om aan te geven dat het een winterband is en gaat het om het sneeuwvlokje.*
Winterbanden hebben veel profiel en daarnaast kleine inkepingen: de lamellen. Deze zorgen voor een goede grip bij sneeuw en ijs.
Uit een test van de OEAMTC, de Oostenrijkse tegenhanger van de anwb, blijkt het volgende:
- Als winterbanden minder profiel hebben dan 4mm, verliezen ze veel van hun goede eigenschappen.
- Een nieuwe winterband heeft een drie keer zo korte remweg op sneeuw als een nieuwe zomerband
- Zomerbanden presteren beter op droog en nat wegdek
Winterbanden hebben dus vooral nut in koude omstandigheden op gladde wegen met sneeuw of ijs.
Het blijft natuurlijk belangrijk om je snelheid aan de omstandigheden aan te passen. Volgens Michelin is ijs twee keer zo glad als sneeuw, sneeuw twee keer zo glad als een natte weg en een natte weg twee keer zo glad als een droge weg.
Ook met winterbanden heb je een langere remweg op een besneeuwd wegdek. Bedenk ook dat ABS op gladde wegen niet optimaal werkt.
Voor winterbanden geldt de aanbeveling om de snelheidscode van de zomerbanden te volgen. In Duitsland is dit niet verplicht maar wordt wel aangeraden. Enkele veel voorkomende codes zijn:
P: tot 150KM/h
Q: tot 160KM/h
R: tot 170KM/h
S: tot 180KM/h
T: tot 190KM/h
H: tot 210KM/h
Zie ook:
Veiligheidsvestje verplicht
Sneeuwhoogtes
Meenemen op wintersport
Bronnen: anwb, consumentenbond, oeamtc, adac, michelin, vredestein
* De anwb is de enige bron die aangeeft dat alleen banden met een sneeuwsymbool als winterband worden erkend. Anderen kennen het sneeuwsymbool wel maar noemen het M+S symbool als kenmerk voor een winterband.
Disclaimer: Dit artikel is met grote zorg samengesteld waarbij gebruik is gemaakt van informatie van gerenommeerde nationale en internationale bronnen. Regels kunnen echter veranderen. pakjetas.nl aanvaard geen aansprakelijkheid voor de juistheid en volledigheid van deze informatie.
7 reacties op “Winterbanden: feiten en verplichtingen in het buitenland”
LS,
eindelijk een volledige en eerlijke voorlichting over het gebruik van winterbanden. Zelfs duitsers weten vaak niet wat de voorschriften zijn.Het zou misschien goed zijn te vermelden dat de verhoogde veiligheid alléén geldt als je met winterbanden rijdt alsof er gewone banden onder de auto zitten, want veel automobilisten menen dat als ze er winterbanden onder hebben, ze ‘gewoon’kunnen rijden. Soms komen ze je voorbij op een totaal besneeuwede linker baan, met een veel te hoog snelheids verschil.
Groet,
Peter
In Noorwegen zijn winterbanden niet verplicht, maar bij een ongeval kunnen ze het feit dat je geen winterbanden onder je auto hebt, in de winter, meenemen in een eventuele veroordeling.
Hoe dan ook is het zeker niet slim om zonder winterbanden te rijden in Noorwegen in de winter ivm met de lage temperaturen, veel sneeuw en de vele bergweggetjes.
In Luxembourg is de zelfde regeling als in Duitsland van toepassing. Je bent verplicht om je auto aan te passen aan de (winterse) omstandigheden. Dat betekent dat je in winterse omstandigheden winterbanden nodig hebt maar ook ruitensproeimiddel met antivries. De aanpassingsplicht betekent dat je in de winter in Duitsland op droge dagen dus prima mag rijden op zomerbanden maar wordt het glad, dan moet je je aanpassen. Op een overtreding staat €79,00 boete. Betrokkenheid bij een ongeluk op zomerbanden in winterse omstandigheden (ook buiten de eigen schuld om) kan leiden tot aansprakelijkheid. Ook de verzekering kan dan moeilijk gaan doen. De regels gelden voor zowel Luxembourgse auto’s (Vrachtwagens ook) als alle buitenlandse auto†™s die gebruik maken van het Luxembourgse wegennet.
goed verhaal ,maar is zeker geen vrijbrief om stoer te gaan doen,in combinatie met ; verstand gebruiken , vooruitkijken niet te snel optrekken cq,afremmen geen abrupte stuur bewegingen maken, de auto rustig zijn gang laten gaan,m.a.w. samen één zij met de auto
Ik wist niet dat als winterbanden minder profiel hebben dan 4 mm, ze veel van hun goede eigenschappen verliezen! Ik heb net mijn eerste auto gekocht, en binnenkort ga ik naar Duitsland waar winterbanden verplicht zijn. Daarom ben ik op zoek naar de winterbanden en nu weet ik welk profiel ze moeten hebben!
Deze regeling was mij ook niet bekend. Goed om te zien dat de feitelijke norm 1,6 mm is en de 4 mm een advies (behalve voor Oostenrijk, alwaar je een boet van 40 euro kunt krijgen: weeg die eens af tegen de kosten van een nieuwe set banden zou ik zeggen). Op basis waarvan dit advies tot stand is gekomen, vraag ik mij toch af. Een verhoogd aantal ongevallen? Auto’s zitten tegenwoordig vol electronica om slippen en uitbreken te voorkomen, daarnaast is eventuele four-wheel drive ook mitigerend. Met dit advies moet je gaan denken als een formule 1 team. Banden zijn een kostbare investering. Moet ik om maximaal rendement te halen uit mijn winterbanden en ze aan de rand van 4mm komen, met ze doorrijden als de zomer aanbreekt? Ik vind het onderscheid derhalve een ingewikkelde kwestie.
Ik was begin oktober ’18 op de terugweg van de Noordkaap in Alta om de banden van mijn Moto Guzzi te vervangen. Op dat moment sneeuwde het en de temp. was -5C. Het was bij de autodealers razend druk met het wisselen van zomerbanden voor banden met spikes. Die spikes worden alleen geplaatst in winterbanden. Geen Noor die het waagt om met zomerbanden te blijven rijden. En terecht want daar vriest het nu (half maart ’19) nog steeds. Volgens de dealer waar ik was, was het een verplichting voor iedere auto.